Prive Sauna Akwa > Last Minute Prive Sauna > Last Minutes Everberg >

PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Paniekaanvallen


Wat is een paniekaanval?

Paniekaanval

Een paniekaanval is een korte uitbarsting van hevige angst. Hij treedt onverwacht op, vooral in openbare ruimten zoals een drukke supermarkt of een volle lift. 

De symptomen beginnen plotseling, met ademnood, pijn op de borst, hartkloppingen, licht gevoel in het hoofd, duizeligheid, zweten, beven of flauwvallen, een snelle, ondiepe ademhaling en een tintelend gevoel. 

Hoewel paniekaanvallen onaangenaam zijn, duren ze gewoonlijk maar een paar minuten, veroorzaken ze geen lichamelijke schade en worden ze zelden voor een ernstige lichamelijke ziekte veroorzaakt.

Hoe kan je een paniekaanval voorkomen?

• Lichaamsbeweging kan heel goed zijn om de gedachten af te leiden en geestelijke stress te verlichten. Lichaamsbeweging verbetert de bloedstroom naar de hersenen. Uit onderzoek is gebleken dat bij depressiviteit driemaal per week 30 minuten trimmen even effectief is als psychotherapie. Begin dus bijvoorbeeld met wandelen, zwemmen of wat u maar leuk vindt. Begin rustig en ga geleidelijk op een hoger tempo over.

• Neem geen junkfood en suiker, maar eet meer volkorenproducten, groente, fruit, mager vlees, magere zuivelproducten en vis. Het aminozuur tryptofaan blijkt angst te verlichten en zit in kip, kalkoen, vis, erwten, noten en pindakaas. Eet die zo mogelijk met zetmeelproducten, zoals aardappelen, pasta of rijst, wat de opname door hersenen van tryptofaan bevordert.

• Wellicht hebt u baat bij salie (verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en apothekers). Dit is een ontspannend en opwekkend middel. Het vermindert geestelijke vermoeidheid en depressiviteit en bevordert de slaap. Doe 2 of 3 druppels in een kom dampend water en inhaleer de stoom of doe wat bij het badwater. U kat ook 3 tot 6 druppels op een papieren zakdoekje doen als u het huis uitgaat en de geur opsnuiven als u zich gespannen voelt.

• Passiebloem en valeriaan die als thee of tinctuur worden genomen, hebben een kalmerend effect. Voor sommige mensen werken gember Cayennepeper, paardebloemwortel en Siberische ginseng kalmerend.


Wat te doen bij een paniekaanval?

U hebt ook een manier nodig om u direct te ontspannen als u in het openbaar een paniekaanval voelt opkomen. U kunt dat doen zodra u eraan gewend bent thuis ontspanningstechnieken te oefenen. 

Probeer de volgende oefening buitenshuis (bijvoorbeeld als u ergens in de rij staat).

1. Ga zo ontspannen mogelijk staan.

2. Adem gedurende 5 seconden diep in en adem dan uit.

3. Benoem om te ontspannen in gedachten als uw spieren.

4. Herhaal dit 2 of 3 keer totdat u zich ontspannen voelt.

5. Stelt u zichzelf voor in een aangename omgeving, zoals op het strand of in een mooie tuin. Als u hyperventileert (snel en oppervlakkig ademhalen), doet u een kleine papieren zak over uw mond en neus en haalt u hierin een paar minuten adem. U kunt ook uw handen tot een kom vormen en hierin ademen. U zult zich snel kalmer voelen. 

Concentreert u zich tijdens een aanval op iets wat u kunt zien, zoals het patroon op het tapijt of een plaat aan de muur. Blijf kalm. Probeer door te gaan met waar u mee bezig was, maar doe het langzaam.

Verdere hulp

Paniekaanvallen kunnen een symptoom van een dieper gelegen probleem zijn dat kan worden aangepakt met gesprekstherapie. Dit kan een manier zijn om uw eigen hulpbronnen aan te boren - bronnen die u misschien vergeten bent door uw huidige angst.


Christiaan Janssens

CRO Akwa Wellness

6 mei 2018



Terug naar de Hompagina van Akwa