Prive Sauna Akwa > Last Minute Prive Sauna > Last Minutes Everberg >

PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

De Finse sauna en uw gezondheid



De sauna

Het is heerlijk om tot rust te komen en jezelf op te warmen.

Mensen maken gebruik van de sauna omwille van het ontspannend en relaxerend effect, omdat ze het leuk vinden even met hun lichaam bezig te zijn, om te genieten van de warmte, omdat hun huid zuiver en glad aanvoelt na een saunabeurt... 

De sauna is echter niet alleen leuk en gezellig, maar heeft het ook allerlei gezondheidsvoordelen. Maar wat is nu juist en wat niet?

Er circuleren ook nogal wat verkeerde opvattingen over de mogelijke gevaren van sauna voor hartpatiënten, diabetici, kinderen, zwangere vrouwen...

In de klassieke, droge sauna wordt de lucht door een warmtebron opgewarmd. De werking berust op de wisselwerking tussen hete, droge lucht (temperaturen tussen 70-100°C met een relatieve vochtigheid van 15 tot 30%).

Is de sauna gezond?



De sauna heeft een aantal fysiologische effecten op het lichaam. 

We sommen ze hier op:

Hartfunctie

Het menselijk lichaam beschikt over een soort ingebouwde thermostaat die de lichaamstemperatuur op ongeveer 37°C houdt. In de sauna verwarmt de huid sneller dan die van het lichaam: van ongeveer 32°C naar ongeveer 42°C (na 20 minuten), terwijl de lichaamstemperatuur met max. 1 à 2 °C stijgt. Hierdoor komt ondermeer de zweetproduktie op gang, waardoor de huidtemperatuur daalt in een poging om de temperatuurstijging af te remmen. Hoe droger de lucht rondom het lichaam is, des te sneller verdampt het zweet, en des te sneller koelt men af. Tegelijk zetten de bloedvaten in de huid uit, waardoor de bloedtoevoer naar de huid stijgt, en warm bloed wordt afgevoerd en vervangen door kouder bloed. Hierdoor stijgt de inwendige temperatuur dan weer. Waar normaal slechts 5 tot 10% van het bloed door de huid stroomt, kan dit in de sauna oplopen tot 50-70%.

Om dit mechanisme in stand te houden, begint het hart sneller te pompen en verhoogt de hartprestatie. De hartslag in de sauna kan tot tweemaal zo hoog liggen dan in rust, terwijl de hartprestatie (de hoeveelheid bloed die het hart per minuut pompt) twee tot drie keer hoger kan liggen. Dit komt ongeveer overeen met een verhoging van de hartprestatie tijdens een fikse wandeling.

De gevolgen op de bloeddruk zijn minimaal: de diastolische bloeddruk daalt licht, de systolische bloeddruk blijft vrijwel constant.

Naast de hitte, zorgt ook de afkoelingsfase voor een belasting van de hartfunctie. Die is afhankelijk van het type afkoeling. Bij onderdompeling in ijswater, daalt de huidtemperatuur zeer snel van rond de. 40°C naar 33°C, terwijl de lichaamstemperatuur zeer snel met 1 à 2°C daalt om opnieuw op de normale temperatuur te komen. Dit leidt ondermeer tot een snelle verhoging van de bloeddruk.

Vochtverlies

Het vochtverlies na een saunabeurt bedraagt ongeveer 0,5 tot 1 l. Zweet bevat minder zout en kalium dan bloed, waardoor er een lichte stijging van het zout- en kaliumgehalte in het bloed optreedt. De concentratie aan hemoglobine (de rode kleurstof in de rode bloedcellen) stijgt licht. Hemoglobine is nodig voor het transport van zuurstof van de longen naar de organen en weefsels. Door het vochtverlies wordt ook het renine-angiotensine-aldosteron hormonaal systeem geactiveerd. Wanneer dit hormoonsysteem wordt aangezet stijgt de bloeddruk, knijpen de bloedvaten in de nier samen en worden zout en vocht vastgehouden.



Hormonale veranderingen

Sauna heeft een invloed op onze hormonenhuishouding. Zo wordt de Hypothalamus-Hypofyse-Bijnier hormonale as (HHB-as) geactiveerd. Dit heeft voor gevolg dat een aantal zogenaamde stresshormonen worden vrijgezet. Met name is er sprake van een verhoogde productie van noradrenaline, prolactine, ß-endorphine en groeihormoon. De productie van cortisol, adrenaline, ACTH (adrenocorticotroop hormoon of corticotropine) en testosteron (mannelijk geslachtshormoon) blijft nagenoeg ongewijzigd. Eén en ander leidt tot een verminderd pijngevoel, een verhoogde alertheid en een lichte euforie.



Gezondheidsvoordelen

In de sauna wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot een soort van kunstmatige koorts van 39°C. Hierbij zweet het lichaam met het doel warmte te laten verdwijnen; dit proces heeft veel positieve gevolgen voor het lichaam.

De sauna zorgt voor een beter afweersysteem, er worden meer witte bloedcellen aangemaakt waardoor het lichaam beter bestand is tegen ziektekiemen. Bij een verhoging van de lichaamstemperatuur worden, net als bij een echte koorts de ziektekiemen bestreden.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de sauna een echte 'wellness' is voor de luchtwegen. Zeker voor mensen met bronchitis, astma en andere aandoeningen aan de luchtwegen, kan een bezoek aan de sauna wonderen doen. (ook de hammam trouwens) Je slijmvliezen worden namelijk soepeler; vastzittend slijm raakt los; de doorbloeding van je luchtwegen wordt beter; en daarmee verbeteren ook je ademhalingswaarden! Je kunt dankzij een sauna dus makkelijker en dieper ademhalen. Bijkomend voordeel: hoe beter je ademhaling, des te gezonder je lichaam.

De sauna vertraagt de veroudering van de huid. Omdat de bloedvaten wijder en flexibeler worden, gaat er meer bloed naar de huid. Zo krijgt de huid meer voedingsstoffen. Ook de poriën gaan meer openstaan in de sauna. Door het zweten wordt de huid diep gereinigd.

Spieren ontspannen als na de sauna een koud bad volgt: verlaging van de bloeddruk en verbetering van de bloedcirculatie zijn slechts 2 van de vele voordelen voor het lichaam.

Een kwartiertje in de sauna is de manier bij uitstek om te ontstressen en te relaxen. In de sauna kan je tot jezelf komen en even ontsnappen aan de drukte

Saunagebruik zorgt voor een diepere slaap door het vrijkomen van endorfines.

De sauna maakt je slim! Naast de neurotransmitters adrenaline en noradrenaline zorgt de sauna ervoor dat ook acetylcholine vrijkomt. Hierdoor wordt de informatiestroom tussen de zenuwcellen in je hersenen verbetert. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller. Uiteraard zijn deze positieve effecten het grootst als je regelmatig een sauna neemt.

Uit onderzoek blijkt ook dat wie regelmatig naar de sauna gaat langer leeft!




Enkele tips voor een veilig gebruik van de sauna:

• Ga niet in de sauna vlak voor of na een zware inspanning.

• Drink geen alcohol voor, tijdens of na de sauna, dit kan leiden tot oververhitting.

• Het voorgaande geldt ook voor sommige geneesmiddelen die een invloed hebben op het zweten of de bloeddruk.

• Blijf maximaal 15 tot 20 minuten in de sauna.

• Hydrateren, hydrateren, hydrateren!!! Drink twee tot drie glazen koel water na elke saunabeurt.


Drs. Christiaan Janssens


Prive wellness Vlaams Brabant




Terug naar blogoverzicht


Terug naar Privé sauna Akwa