PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Hoe zoet ben jij?


Heb jij ook wel eens gewoon ‘even zin in iets zoets’? Een snoepje hier, een koekje daar, het gaat allemaal heel gemakkelijk en snel naar binnen. Op deze momenten heb je waarschijnlijk goed door dat je suiker eet, maar hoeveel suiker krijgen we eigenlijk nog meer binnen waar we ons niet meteen bewust van zijn? En wat is het effect van suiker op ons lichaam?

In de media lezen en horen we de afgelopen jaren veel tegenstrijdige berichten over suiker. Aan de ene kant staat de suikerindustrie, die zegt dat suiker heel goed kan in een gezond eetpatroon. Aan de andere kant zijn er de mensen die zeggen dat je suiker voor 100% moeten vermijden. Wie heeft hier nu gelijk? er is hier helaas niet één duidelijk antwoord op te geven. Wel kunnen we gaan kijken wat suiker eigenlijk is, wat voor invloed het op het lichaam heeft en waar het allemaal in zit.

Suiker, lactose, glucose, sacharose

De natuur heeft het zo geregeld dat wij mensen suikers nodig hebben als leverancier van energie. Ik weet alleen vrij zeker dat moeder natuur hiermee niet het nemen van een mars om weer even verder te kunnen bedoeld heeft! De suikers die wij nodig hebben zitten in groentes, fruit, peulvruchten en granen. Hier kunnen we alle suikers uit halen die we nodig hebben. Suikers gaan door het leven onder verschillende namen, denk bijvoorbeeld aan:

–          Melksuiker oftewel lactose in melk

–          Druivensuiker oftewel glucose in verschillende vruchten als druiven

–          Vruchtensuiker oftewel fructose in verschillende vruchten en honing

–          Sacharose, wat bestaat uit glucose en fructose (bekend als witte suiker of rietsuiker)

–          …of sucrose, dextrose, maltose, galactose, xylose, maltodextrine…

Rond het jaar 1800 heeft iemand bedacht dat het misschien een goed idee zou zijn om van suikerbieten kristalsuiker te maken. Door het proces van raffineren bevatten de suikers geen mineralen meer en bestaan deze volledig uit suikers sacharose, fructose of glucose. Onder geraffineerde zoetmiddelen verstaan we kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker, kandijsuiker, poedersuiker, keukenstroop, druivensuiker en vruchtensuiker. Deze suikers hebben vrij weinig meer te maken met de van nature aanwezige suikers in de natuur.

Verslavend lekker

In de loop der jaren zijn wij enorm gaan wennen aan de smaak zoet. De meeste kinderen krijgen als baby al producten waar stiekem suikers in verwerkt zijn. Als ze ouder worden krijgen ze alleen maar meer en meer suiker binnen. Denk hierbij aan koekjes en snoepjes, maar ook aan een onschuldig lijkend plakje kant en klare ham uit het schap bij de supermarkt.

Overal zit suiker in! Helaas is dit tegenwoordig heel normaal. Ik hoorde laatst van iemand dat de kindjes op de crèche thee leerden drinken. Op zich goed, maar om dit te leren drinken kregen ze er wel een schepje suiker in! Op deze manier wennen we enorm aan zoet. Daarbij heeft de mens van nature ook al een zoetbehoefte. Suikers zorgen namelijk voor de aanmaak van serotonine in de hersenen onder invloed van insuline. Dit serotonine zorgt ervoor dat we ons goed voelen, maakt ons vrolijker, laat ons beter slapen en zorgt dat we meer pijn aankunnen. Als we deze twee punten samen nemen is het dus niet heel raar dat de meeste mensen gek zijn op zoet en suiker.

Maar waarom zou suiker dan slecht zijn?

Bij een normaal eetpatroon krijg je alle benodigde suikers binnen via de groentes en fruit en dergelijke. Tegenwoordig krijgen we echter heel veel meer suikers binnen, waarvan erg veel geraffineerde suikers waar het lichaam eigenlijk niks aan heeft. Sterker nog, er kleven veel nadelen aan de hoeveelheid suiker die wij tegenwoordig gemiddeld binnen krijgen. Denk hierbij onder andere aan een verhoogde kans op:

Cariës, osteoporose, verhoogd cholesterol, overgewicht, suikerziekte, diabetes, verzuring, ontstekingen.

Daarnaast is het goed om te weten dat suikerrijk eten minder goed vult. Een boterham met kaas vult bijvoorbeeld langer dan een boterham met jam. Ook hebben suikers de hoogste glycemische index van alle koolhydraten. Ze zorgen dus kort gezegd voor een heel snelle wisseling van de bloedsuikerspiegel, wat direct en indirect voor klachten en gewichtstoename zorgt.

Tot slot zijn suikerrijke producten en dranken vaak hoog in calorieën. De suiker levert dus wel calorieën, maar totaal geen voedingsstoffen als vezels, vitamines en mineralen. Om de suiker te kunnen verwerken in het lichaam heeft het lichaam deze goede voedingsstoffen wel nodig en zal ze uit het lichaam onttrekken. Je kunt je voorstellen dat dit op zijn zachtst gezegd niet gunstig is.

Wat dan wel?

Je zult je nu misschien afvragen wat je dan wel kunt gaan gebruiken om je yoghurt lekker zoet te maken. Het beste is toch om je smaak te laten wennen aan minder zoet eten. Stap voor stap kun je minder suiker of zoetmiddelen toevoegen aan je eten. De volgende stap is dan om zo min mogelijk producten te kopen waar suiker is zit. Denk hierbij goed aan de verschillende namen die suiker kan hebben en denk hierbij logisch na.

Op een appel zal geen sticker zitten dat er fructose in zit. Staat er op de plakjes ham wel dat er fructose in zit? Dan kun je bedenken dat dit een geraffineerde vorm moet zijn die je liever wilt vermijden. Er zijn zeker ook veel producten te verkrijgen zonder suiker, maar je moet je ogen wel goed open houden.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om voor de keren dat je wel iets zoets nodig hebt een natuurlijk zoetmiddel te gebruiken. Grijp alsjeblieft niet naar de geraffineerde zoetstoffen die misschien nog wel ongezonder zijn dan kristalsuiker. Experimenteer eens met biologische honing, natuurlijk vruchtendiksap, ahornsiroop, graanstroop, fruitstroop, oerzoet, steviablad of gedroogde vruchten. Een paar fijn gesneden dadels in de yoghurt voegen ook een lekker zoetje toe.

Wees alleen altijd wel op je hoede en blijf ook bij deze producten de ingrediëntenlijst goed lezen.


Christiaan Janssens

CRO Akwa Wellness