PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Hoe slechte eetgewoontes doorbreken?


Gezonde levensgewoonten

Vraag tien willekeurige mensen op straat of ze helemaal tevreden zijn over hun eetgewoontes en de meerderheid zegt sowieso ‘nee’. Een gezonder en gevarieerder voedingspatroon is iets waar veel mensen behoefte aan zouden hebben. Om zichzelf beter te voelen, om er beter uit te zien en gewoon om gezonder te leven.

Helaas is het veranderen van eetgewoontes, zoals vele ervaringsdeskundigen weten, echt niet zo makkelijk als het klinkt. Het woord zegt het al, het zijn gewoontes die je ooit in je leven hebt aangenomen en nu deel zijn van je dagelijkse routine. Om je gedrag op de lange termijn te verbeteren moet je oude voedingsgewoontes afleren en juist nieuwe aanleren.

Het is bijna eng hoe sterk mensen leven op de gewoontes die ze hebben. Nu is het voor mij examentijd en ben ik toevallig aan het leren over het veranderen van eetgedrag waar ik zelf tot nu toe heel veel aan heb gehad. Zo zie je maar weer dat leren voor je examens soms echt wel nuttig kan zijn. Er zijn over het algemeen twee dingen die nodig zijn om het mogelijk te maken vastgeroeste gewoontes in je eetgedrag te veranderen.

Wil je het echt?

Ten eerste, de hele bekende en meer dan logische, wilskracht. Veranderen gaat nou eenmaal niet makkelijk, hier is echt een goede portie wilskracht voor nodig. Nu weet ik dat dit vaak het probleem is. Je begint vol goede moed, klaar om je hele leven om te keren en nu toch echt van die chocola af te blijven en lekker te gaan sporten.

Toch val je vaak snel weer terug in je oude patroon.

De wilskracht neemt af en je gaat weer te lief voor jezelf zijn en gunt jezelf steeds meer wat je in je oude gewoonte patroon ook mocht. Dit heeft ermee te maken dat het doorbreken van gewoontes simpelweg niet zo makkelijk is. We kiezen, helaas, meestal voor gemak en hetgeen wat vertrouwd aanvoelt, in tegenstelling tot het nieuwe en het onbekende.

Onderschat de kracht van gewoontes daarom niet. Hoe fijn ze soms ook kunnen zijn, ze zijn ook sterk en heel vervelend. Als je even niet oplet zit je zowaar weer ongezond te schrokken voordat je er erg in hebt. Red je het dus niet puur op wilskracht om je slechte eetgedrag te veranderen, dan is er een ander simpel trucje om je eetpatroon te doorbreken.



De gouden tip!

De gouden tip uit de wondere wereld van de communicatie is het veranderen van context van je routine. Vaak gaat het maken van nieuwe, goede, gewoontes puur op wilskracht wat moeizaam. Dit is meestal om een, misschien minder voor de hand liggende reden: je hersenen linken een bepaalde plek of handeling aan een soort eetgedrag. Dit gaat vaak heel onbewust.

Zit je ‘s avonds op de bank een filmpje te kijken en komt er reclame? Ik durf te wedden dat 9 van de 10 mensen dan even richting de keuken lopen om iets te drinken te pakken. En ja hoor, in de koelkast is nog veel meer heerlijks te vinden wat je dan ook maar even meeneemt. Al snel ga je onbewust het zitten op de bank en kijken naar een film linken aan iets lekkers eten.


Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de krant lezen ‘s ochtends aan de keukentafel. Dit doe je vaak met hetzelfde kopje koffie op dezelfde plek aan tafel. Of je eet altijd een zakje chips om 4 uur op je werkplek. Wil je dit soort slechte eetgewoontes veranderen door je onderbewuste gedachtes voor te zijn, dat kan dus. Het enige wat je hoeft te doen is je gewoontes doorbreken.

Lees de krant bijvoorbeeld op een andere plek in het huis, kijk die film op een stoel in plaats van op de bank of zorg dat je om 4 uur ‘s middags niet op je gebruikelijke werkplek zit. Je zult zien dat die neiging voor het ongezonde eetgedrag wat erbij hoort minder groot is.



Natuurlijk geen wondermiddel, maar…

Natuurlijk zeg ik niet dat dit een wondermiddel is wat al je eetproblemen binnen no time op zal lossen. Er is helaas nog steeds een goede dosis wilskracht nodig om slechte eetpatronen te doorbreken. Toch kan het veranderen van je omgeving je hersenen wat alerter maken waardoor je niet onbewust ingeeft aan ongezonde eetgewoontes.

Persoonlijk merk ik wel dat het me iets makkelijker afgaat om die wilskracht vast te houden en niet meteen de koekjestrommel pak als ik begin met een paper schrijven. En alle beetjes helpen!


Akwa Wellness


Na een gouden tip, een gouden link: Gezonde recepten





Prive Sauna Akwa

 
E-mailen
Bellen
Map
Info