PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Is zwemmen gezond?


Het antwoord op deze vraag is kort en bondig ja!

zwemmen en gezondheid

Zwemmen is één van de weinige sporten die een lange lijst heeft van voordelen voor uw gezondheid. Zwemmen heeft veel gunstige effecten op uw lichaam. Zo is zwemmen een ideale vorm van ontspanning. Niet alleen fysisch, maar ook mentaal. Door het gevoel van gewichtsloosheid in het water is de beleving van de inspanning anders. De spieren werken, en door de grotere weerstand in het water voelt het enerzijds zwaarder aan, maar anderzijds wordt dit gecompenseerd door de opwaartse druk van het water. Je bent veel lichter in het water.


zwemmen goed voor longen

Zwemmen is goed voor je longen

Wie regelmatig zwemt, heeft een grotere longinhoud dan die die dit weinig of niet doet. Wie een keer per week gaat zwemmen, gaat al snel merken dat men minder snel buiten adem zal zijn bij een inspanning.


Voor welke spieren is zwemmen goed?

Zwemmen is de ideale fitness, je kweekt hiermee spieren. Het is perfect om de spieren te trainen en je hoef je geen zorgen te maken over overbelasting van spieren of gewrichten. Het is een goed idee om voldoende variatie in te bouwen. Met verschillende slagen train je verschillende spiergroepen. 

Zo is de schoolslag perfect om de arm- en borstspieren te ontwikkelen. De vrije slag zorgt voor stevigere arm- en schouderspieren en de rugslag is dan weer uitstekend voor de buikspieren. De vlinderslag traint elke spier van je bovenlichaam. Zwemmen is ook een hele goede manier om om een zwakke rug weer sterk te maken

zwemmen goede training

Uiteraard heeft dit te maken met de staat van gewichtsloosheid in het water waardoor je rug het gewicht van je lichaam niet hoeft te dragen. Ook de schokken die de rug normaal bij sporten zoals lopen zou moeten opvangen, is quasi nihil. Ideaal dus want je bent wel degelijk aan het sporten waardoor de spieren steeds sterker worden.

Zwemmen is veilig sporten zonder blésures

Er zijn niet veel bewegende sporten die bijna geen blessureleed kennen. Zwemmen behoort tot die categorie. Je zal in het water moeilijk je enkel te verstuiken of een schouderblad breken. Het enige waar je voor moet oppassen is dat je uitschuift naast het zwembad. Vergeet dus nooit je slippers.

Zwemmen en overbodig gewicht verliezen

Met zwemmen spreek je op een gezonde en recreatieve manier veel spieren aan in je lichaam. Door jezelf in het water te verplaatsen gebruik je bijna elke spier in je lichaam. Om deze reden zal je ook veel calorieën verbranden. 

Door te zwemmen verbrand je ongeveer 500 tot 750 calorieën per uur. Wanneer je gaat zwemmen begin je onmiddellijk calorieën te verbranden, maar dat zijn in eerste instantie koolhydraten. De vetten worden pas aangesproken na ongeveer 25 minuten zwemmen. Het eerste doel is dus om deze 25 minuten te doorbreken.

5 TIPS VOOR ALS JE WILT AFVALLEN DANKZIJ ZWEMMEN

Zwemmen maakt je mooier

zwemmen perfecte figuur

Streef je naar een strakker lichaam dan is zwemmen zeker aan te raden. Wanneer je zwemt gebruik je dus praktisch elke spier van je lichaam. Buikspieren, borstspieren, beenspieren, inclusief de binnenkant van het dijbeen, de zogenaamde probleemzones.

Zwemmen ontspant en maakt je gelukkig

Ook op mentaal vlak is zwemmen gezond. Als je stress hebt, helpt zwemmen om je hoofd even leeg te maken. Door even te ontstressen, krijgt je lichaam en geest even de kans om normaal te functioneren. Algemeen wordt aangenomen dat stress op langere termijn zeer ongezond is, zeker als we er niet in slagen om ontspannende momenten in te lassen.

Als je aan het zwemmen bent komt er endorfine vrij in je hersenen. Endorfine tempert pijn en zorgt voor een goed gevoel. Daarnaast levert zwemmen meer energie op dan wat het kost. Met als gevolg dat je na het zwemmen meer energie hebt voor andere activiteiten. 

Mag je nog sporten als je zwanger bent?

zwemmen tijdens zwangerschap

Bij een normaal verlopende zwangerschap, mag je blijven zwemmen. Zwemmen is zelfs erg goed voor de zwangere vrouw. Met zwemmen train je het hele lichaam en werk je aan je algemene conditie. Ook de spieren van je ademhaling worden getraind wat een goede oefening is voor de bevalling. Doordat je gewrichten en spieren weinig belast worden, heb je weinig risico's op blessures. Ook eventuele pijn aan het bekken vermindert. Het water doet je ontspannen. Je voelt je na afloop fit, terug opgeladen. Een bijkomend voordeel is dat je in het water weinig of niets merkt van je dikke buik.

Zwemmen met je baby

Zwemmen is goed voor de motorische ontwikkeling van het kind en het is een geweldige ervaring voor zowel de baby als voor de papa en mama. Een baby voelt zich gemakkelijk in het water. Je moet wel actief betrokken zijn en hem of haar aanmoedigen. 

Dankzij het contact met het water ontdekt de baby nieuwe sensaties zoals gewichtloosheid, verschillende geluiden, temperatuurschommelingen, enzovoort. Samen zwemmen versterkt de band tussen ouder en kind.

Zijn er nadelen aan zwemmen?

Echte nadelen zijn er eigenlijk niet bij zwemmen, toch zeker niet in vergelijking met andere sporten. Er zijn natuurlijk wel een paar zaken waar op moet letten. Gebruik bijvoorbeeld altijd slippers, om te voorkomen dat je  uitglijdt. 

Opletten moet je ook voor zwemmerseczeem. Deze schimmelinfectie kan je oplopen als je op blote voeten door openbare ruimtes loopt. De schimmels dringen de voeten het lichaam binnen vooral als deze nat en verweekt zijn. Bij een normale weerstand hebt zal dit weinig of zelfs geen effect hebben, maar bij een zwakke weerstand kan dit dus leiden tot een schimmelinfectie aan de voeten. 

Wens je te starten met zwemmen? Dan vind je op de website van Start To Swim 10 tips.

Sommige mensen doen ook een beetje gek in het water. Best is om daar niet te veel op te letten...


Christiaan Janssens

update 6 augustus 2019




Terug naar Prive Sauna Akwa

 
E-mailen
Bellen
Map
Info