Prive Sauna Akwa > Last Minute Prive Sauna > Last Minutes Everberg >

PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Sauna en het hart


Door regelmatig naar de sauna te gaan, traint u de vaatspieren, verbetert de doorbloeding en zakt de bloeddruk doordat de bloedvaten zich openen. Een saunacyclus helpt het lichaam zich te zuiveren.



Wat is het effect van sauna op de bloeddruk?



Wat doet sauna voor het hart? Uw bloeddruk blijft meestal gelijk of gaat een beetje omlaag in de sauna. Regelmatig saunagebruik helpt de bloeddruk verlagen doordat de elasticiteit van de slagaders verbetert, de afvalstoffen van de nieren beter worden afgevoerd en vermindert de bovenmatige activiteit van het zenuwstelsel. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat er positieve resultaten bestaan voor aandoeningen van hart en bloedvaten, onder andere tegen de ontsteking van het endotheel in bloedvaten, hartfalen en aderverkalking. Saunagebruik verhoogt de hartslag en doet de bloeddruk zakken. Dit komt omdat de warmte in de sauna de temperatuur van de huid doet stijgen. Als gevolg hiervan gaat het hart harder werken om het bloed sneller te doen rondpompen naar de huid, waardoor er minder naar de inwendige organen gaat. De bloeddruk zal dus dalen. Wanneer u uit de sauna komt en uw lichaam terug haar gewone lichaamstemperatuur heeft, zal de bloeddruk terug het normaal niveau bereiken.

Waarop moet je letten in de sauna?

Ontspannen in de sauna


Mensen met een hoge bloeddruk moeten opletten tijdens het afkoelen. Door de plotse koude vernauwen de bloedvaatjes en daardoor gaat de bloeddruk dus stijgen. Spring dan ook niet meteen in het koude dompelbad. Koel liever af met een verkoelende douche en laat voldoende tijd tussen twee saunacycli. Mensen met een lage bloeddruk moeten wat behoedzaam zijn tijdens het opwarmen. Door de warmte in de sauna zijn de bloedvaatjes namelijk verwijd en gaat de bloeddruk dalen. Enkele tips: blijf niet te lang op het hoogste niveau in de sauna zitten, daar is het namelijk het heetst. Kies liever voor de onderste plaatsen en beperk de tijd in de sauna. Ook te lang in een warm bubbelbad zitten, kan duizeligheid veroorzaken.

Wanneer je problemen hebt met je hart of bloedvaten, is het best om raad te vragen aan de huisdokter of de cardioloog.


Benefits and risks of sauna bathing
Study by Hannuksela ML and Ellahham S. of the Department of Internal Medicine and Biocenter Oulu (MLH), University of Oulu, Oulu, Finland, published in The Journal of American Medicine, February 1, 2001 Volume 110, Issue 2, Pages 118–126
Benefits-and-Risks-of-Sauna-Bathing.pdf (418.32KB)
Benefits and risks of sauna bathing
Study by Hannuksela ML and Ellahham S. of the Department of Internal Medicine and Biocenter Oulu (MLH), University of Oulu, Oulu, Finland, published in The Journal of American Medicine, February 1, 2001 Volume 110, Issue 2, Pages 118–126
Benefits-and-Risks-of-Sauna-Bathing.pdf (418.32KB)

Meer informatie over de voordelen en gevaren van de sauna vindt u in deze studie van Dr. Hannuksela en Dr. Ellahham.







Drs. Christiaan Janssens


Prive Sauna Blue




Terug naar blogoverzicht


Terug naar Privé sauna Akwa