AKWA Beauty & Wellness

Wellness voor lichaam en geest

 Tips voor een eeuwige jeugd


Eeuwige jeugd

Vooral in de westerse wereld leidt het toenemende zittend bestaan van de mens tot de verschijning van vele ziekten waaronder hoge bloeddruk en obesitas, iets wat een negatieve invloed heeft op de levensduur van de persoon. De levensstijl van de zittende mens houdt weinig fysieke activiteiten in, en dan gaat het niet zozeer om sporten maar om de dagelijkse routine. Te veel zitten, op het werk of thuis, reduceert niet alleen de spiermassa en de ademhalingscapaciteit, het vergroot ook de eetlust en vermindert de animo om stimulerende activiteiten te ondernemen. 

Daarom kan sedentair gedrag hoge bloeddruk, voedingsproblemen, hart- en vaatziekten, osteoporose en zelfs bepaalde kankervormen uitlokken. Dit wordt gestaafd door recente studies waarin een verband is opgespoord tussen sedentair gedrag en een progressieve misvorming van de telomeren in de immuuncellen, wat een snellere veroudering van cellen, en dus van het organisme, tot gevolg zou hebben. 

Bovendien is het een probleem dat zich in alle levensfases voordoet, niet alleen bij volwassenen. Kinderen die
langdurig stilzitten hebben vaker last van obesitas, met alle problemen en gezondheidsrisico's van dien. Derhalve is het belangrijk een actief en gezond leven te leiden, al van jongs af aan. 

Een zittend leven is eenvoudig tegen te gaan; met een paar veranderingen in de dagelijkse routine en een beetje wilskracht lukt het al. Een levensstijl met meer beweging, waardoor we ons vanbinnen en vanbuiten beter voelen, ligt binnen ieders handbereik. Je hoeft slechts een paar elementen aan je dagelijkse leven toe te voegen:

- Slaap genoeg maar niet te lang. Tussen de zeven en tien uur slaap per etmaal is goed, maar ga je daar overheen dan word je futloos.


- Loop naar het werk, of wandel voor je plezier, ten minste twintig minuten per dag.

- Gebruik je benen in plaats van de lift of de roltrap; dit is onder andere gunstig voor de
lichaamshouding, de spieren en het ademhalingssysteem.

- Doe mee aan activiteiten op sociaal of vrijetijdsgebied om te voorkomen dat je te lang
voor de tv zit.

-Vervang snacks door fruit, dit bevredigt de snoeplust evengoed en op die manier krijgt het organisme toch nuttige voedingsstoffen binnen.

- Speel met kinderen, met huisdieren of ga sporten; dit versterkt niet alleen je lichaam,
maar stimuleert ook je geest en het komt je zelfrespect ten goede.

- Heb aandacht voor je dagelijkse leven, zodat je schadelijke routines kunt opsporen en vervangen door positievere gewoonten.






Met deze kleine veranderingen helpen we ons lichaam en onze geest te verjongen en verlengen we onze levensverwachting.


Christiaan Janssens

CRO Akwa Wellness



Meer informatie:

Minimum amount of physical activity for reduced mortality and extended life expectancy

Even a Low-Dose of Moderate-To-Vigorous Physical Activity Reduces Mortality by 22% in Adults

Domains of Physical Activity and All-Cause Mortality

Beweging & sedentair gedrag




Terug naar Privé Sauna Akwa

 
E-mailen
Bellen
Map
Info
Instagram